torsdag 8 september 2011

Träna och äta rätt?

Jag blir så inspirerad av människor runt omkring mig som är så duktiga och motionerar. Jag läste till exempel min svärmors blogg igår där hon skrev om hur hon nu springer en mil utan större problem, hon är så duktig! Dessutom har Jonathan börjat träna igen, på vårt gym, och gör framsteg vid varje träningstillfälle. Min syster Hanna är också en inspirationskälla när det gäller både kost och träning, hon tog tag i det för ett tag sedan och det har verkligen givit resultat, hon har gått ner i vikt och ser väldigt pigg och fräsch ut.

Vad gör jag för att må bra? Jo, jag sitter i soffan, tittar på teven och trycker i mig choklad! Visst mår man bra av det, för stunden, men jag kan säga att det känns inte lika bra idag som det gjorde i går när jag satt och tryckte i mig chokladen.

Så, när ska jag ta tag i mig och mitt liv då? Idag kanske?!

Såhär håller jag på många gånger per år och min nya livsstil fungerar i ett par dagar och sen är jag tillbaka på ruta ett igen. Hur ska man göra för att behålla motivationen? Har ni några tips?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir väldigt inspirerad av att läsa träningsbloggar, det håller mig motiverad. Om jag ser var andra gör och klarar av så blir jag peppad!

Emanuel sa...

Hej Frida!

Tänkte bara dela med mig av mina egna erfarenheter för att motivera mig själv.
Det viktigaste för mig är att ha ett mål att sträva efter. När jag flyttade till Thn började jag träningen i syfte att tappa vikt. Först satte jag 100kg som ett mål. När jag nådde det satte jag 90kg, och sedan till 80kg. Nu för tiden har jag personliga prestationer som mål istället. I fjol hade jag som mål att bänka min egen kroppsvikt och att marklyfta det dubbla. Efter min sommarlathet måste jag naturligtvis börja om, men jag har då något att sträva efter. Efter det kommer jag sätta upp ett nytt mål som går ut på att klara alla grenar i Fitness Five http://www.fitnessfive.se/Regler .

Mitt tips till dig är därför det system som fungerar för mig. Sätt upp personliga mål. För mig fungerar det inte att ha abstrakta mål, jag föredrar att ha något som man kan mäta. För exempel, att träna för att "må bra" är väldigt svårt att mäta och se om man gör framsteg. Må bra kommer oftast automatiskt ändå. Om du föredrar att springa kan du ha som mål att springa x km på y minuter. Vill du lyfta, sätt upp mål som att du skall lyfta x kg. När det är uppnått höjer du målet. Välj också en träningsform du tycker om, vare sig om det är att springa, styrketräna, köra spinning eller att krypa runt med strumpor på öronen.

Hoppas mina idéer är till någon hjälp.

Kram
Emanuel

lisa sa...

Lite sent nu att kommentera kanske men att titta sig i spegeln i typ underkläder tillsammans med en kaka i handen utan att ha tuggat på den, så kan man avgöra vill man se ut så eller vill man bli mindre? Om du fattade hehe :)

Elin sa...

www.bmikampen.blogg.se/

:)