fredag 2 september 2011

Fredagsmys med grön tomatmarmelad

Idag har jag gjort det höstfint på vår balkong. Våra två tomatplantor har varit vissna sedan länge men trots det skördade jag ungefär ett halvt kilo coctailtomater idag. De flesta tomaterna var gröna men det gjorde mig inte så mycket för jag har länge tänkt att jag ska göra grön tomatmarmelad på dem.

Ikväll har jag gjort slag i saken och kokat den där marmeladen och den blev jättegod! Här är mitt marmeladrecept:

Grön tomatmarmelad

500g gröna coctailtomater
250g socker med pektin
Rivet skal av en citron
20g ingefära
En bit chili
0,5 dl vatten

Skölj och dela tomaterna på mitten, hacka chilin fint och lägg den och tomaterna tillsammans med de andra ingredienserna i en kastrull. Koka upp och låt småputtra på svag värme i ungefär en halvtimma. Ta ur ingefäran och häll sedan upp marmeladen i en ren glasburk. Låt den sedan svalna innan du ställer den i kylskåpet.

Jag tänker servera min tomatmarmelad till någon smakrik dessertost, till exempel kvibille ädel, och kex. Jag tror att den syrliga marmeladen kan göra sig bra tillsammans med ostens sälta.



Inga kommentarer: