tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag

Idag är det den där dagen då alla singlar känner sig lite mer singliga och de som är tillsammans med någon har prestationsångest..vilket är värst?

Jag är i alla fall utan min andra hälft idag, han jobbar ju på annan ort i två veckor till, så vi ska tycka om varandra lite extra på fredag istället.

När jag var hemma hos mamma och pappa igår fick jag se hur ett rutinerat par tacklar alla hjärtans dag-situationen.
Jag och min mor satt och pratade om hur hon tycker att alla hjärtans dag är ett köpmannajippo då pappa kom in i köket. Jag frågade honom om han visste vad det var för dag imorgon och i samma sekund som han insåg vilken dag det var såg jag paniken spridas i hans ögon. Jag tror att han blev orolig över vad mamma förväntade sig av honom. Han tittade på mamma, på mig och på mamma igen. Så säger mamma    - Äh! Vi firar inte sånna köpmannajippon! Pappa pustade lättad ut och höll med henne - Nä du! Det är det värsta jag vet, alla hjärtans dag och det där halloween..

Trots att dagen kanske har blivit mer av ett jippo än en dag då man faktiskt kan visa de man tycker om lite extra kärlek så skulle jag vilja slå ett slag för att det kan vara ett ypperligt tillfälle att visa varandra lite uppskattning.

Puss på er, på alla hjärtans dag!

3 kommentarer:

Jånte sa...

Puss på den prestationsångestfyllda alla-hjärtans-köpmannajippodagen!
Sitter ensam på hotellrummet här mitt ute i ingenstans. Utanför fönstret vrålar lokalbefolkningens epatraktorer runt på den nysnöade snön.
Jag saknar dig, tuva och bullen i ugnen.

Vi ses på fredag!

Ninnie sa...

Ett stort hjärta till dej, fina Frida. Kram!

Hanna sa...

Lustigt... Mors dag och fars dag har aldrig fått stämpeln "köpmannajippo" av våra föräldrar... ;)