tisdag 10 april 2012

Nya tag!

Idag gick jag upp med Jonathan när han åkte till sitt "andra hem" i Tidaholm. Jag hade för avsikt att ta mig an min c-uppsats men de magkrämpor jag har haft i helgen kom tillbaka så det var bara att gå och lägga sig igen. Nu mår jag mycket bättre så NU ska jag plugga!

Mitt mål med uppsatsen denna vecka är att läsa/skumma igenom den litteratur jag har hittat om feministisk litteraturteori för att nästa vecka börja skriva på själva uppsatsen. Den ska handla om Penelopes roll i Homeros antika verk Odysséen och kanske hur vår samtid påverkar hur vi läser skönlitteratur. Jag menar att, under antiken kanske man inte ägnade så många minuter åt att fundera på hur Penelope gestaltade någon form av idealkvinna i litteraturen och vad det för med sig? Kanske påverkar dagens genusdebatt hur vi uppfattar Odyssén när vi läser den?

Traven med böcker som jag ska ta mig igenom helst innan helgen.

Tuva hjälper gärna till, kan bli ganska påfrestande då hon lägger sig på tangentbordet eller i böckerna.

1 kommentar:

Ninnie sa...

Lycka till! Så bra att ha lite sällskap i studierna...eller hur? Tuvisen är så söt!